Rzucanie palenia
Rzucanie palenia to nie taka prosta sprawa. Na pewno dużo trudniejsza niż jego rozpoczęcie. Jednak pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Poniżej przedstawiamy 5 sposobów, które ułatwią rzucanie palenia.

1. Zaakceptuj, że nie wszystko pójdzie po Twojej myśli.
Nikotyna uzależnia, więc jej brak w organizmie może powodować występowanie objawów odstawiennych. Receptory w mózgu domagają się kolejne dawki nikotyny, a Ty walczysz z chęcią zapalenia kolejnego papierosa.

 

2. Nie myśl o chęci zapalenia papierosa.
Skup się na innych czynnościach, które w danej chwili wykonujesz. Postaraj się być cały czas zajęty, aby nie sięgać po papierosa z nudów.

 

3. Nie wmawiaj sobie, że utyjesz
Jeśli nie będziesz zastępować papierosów podjadaniem słodyczy, to nie przybierzesz na wadze. W momencie chęci zapalenia lepiej sięgnąć po zdrowe przekąski i pić dużo wody.

 

4. Korzystaj ze wsparcia znajomych
Jeśli odstawisz papierosy, możesz być nieco drażliwy. Z wyprzedzeniem uprzedź swoje otoczenie, że przestajesz palić i poproś o wyrozumiałość.

 

5. Pamiętaj, że to jest proces, który musisz chcieć wprowadzić
Wielu osobom nie udaje się rzucić palenia za pierwszym razem. Dlatego jeśli chcesz przestać palić, nie poddawaj się tak łatwo.

 

Co się dzieje z Twoim organizmem po rzuceniu palenia?

  1. 20 minut po wypaleniu ostatniego papierosa tętno się obniża a ciśnienie tętnicze krwi wraca do normy
  2. Po 8 godzinach poziom tlenu we krwi wzrasta a tlenku węgla zmniejsza się o połowę
  3. Po 12 godzinach pojawiają się pierwsze symptomy odstawienia palenia, m.in ból głowy, nudności.
  4. Po 24 godzinach zmniejsza się ryzyko zawału serca
  5. Od 2 dnia zmysł smaku i węchu zaczyna wracać do normy. Nikotyna zostaje usunięta z organizmu.
  6. Po 3 dniach zaczynamy swobodniej oddychać, oskrzela zaczynają się rozluźniać
  7. Od 2 do 12 tygodni po rzuceniu palenia płuca się oczyszczają z substancji smolistych.
  8. Po roku zmniejsza się o połowę ryzyko wystąpienia chorób serca (w porównaniu do osób palących)
  9. Po 5 latach ryzyko zachorowania na raka górnych dróg oddechowych zmniejsza się o 50%
  10. Po 10 latach ryzyko zachorowania na choroby serca jest podobne jak u osób, które nie paliły nigdy.
  11. Po 15 latach ryzyko zawału i raka płuc jest takie samo jak u osób nigdy niepalących.

 

______
Źródło:

http://jakrzucicpalenie.pl/
https://proviva.pl/